hulpbijconcentratie.nl

Fixatie Disparatie

De basis van leer- en gedragsproblemen kan een visuele disfunctie zijn. 

De ogen zijn pas rond het zevende jaar uit ontwikkeld. Jonge kinderen hebben behoefte aan groot zien. Denk maar aan de eerste leesboekjes: groter lettertype, omdat de ogen nog niet toe zijn aan kleiner kijken! Gebeurt dit wel, kan er spanning komen op de oogspieren, waardoor er problemen kunnen ontstaan. Bij taal zien we dan problemen met spelling en/of begrijpend lezen, bij rekenen zien we problemen met het hoeveelheidsbegrip.

Elk oog kijkt afzonderlijk van elkaar naar voorwerpen. 

De hersenen voegen het beeld van wat het ene oog ziet en van wat het andere oog ziet samen tot één beeld. Anders zou je aldoor dubbel zien, of dansende letters bijvoorbeeld.

Als de ogen niet goed (disparaat) samenwerken, kost het de hersenen meer energie om de beelden tot één beeld samen te voegen (fixeren). Dit verklaart, waarom iemand lezen niet langdurig volhoudt: de energie gaat voor een groot deel zitten in het aldoor corrigeren van het beeld. Dit merk je alleen maar, doordat je snel moe wordt, het zat bent om verder te lezen. Bovendien blijft er minder energie over (er gaat immers energie verloren) om ook nog eens alles te begrijpen wat je leest.

Door de oogspieren te gaan trainen, kunnen de klachten verminderen of zelfs geheel verdwijnen. Dit is dan ook een groot verschil met dyslexie, waarbij de oorzaak ligt in een afwijking in de hersenen (geen verbindingen tussen verschillende gebiedjes die bij taal betrokken zijn). Dyslexie is dan ook niet te verhelpen. Fixatie Disparatie is meteen wat aan te doen.