hulpbijconcentratie.nl

Blog februari 2017

    Kans op dyslexie door leesmethode (2017).

      Blog december 2016

        Blog november 2016

          Al aangepakt

          Teksten lezen

          • Door de kleurmethode aan te leren zag het kind (jongen van 13) ineens, dat niet elk woord in een tekst van belang is. Door er vervolgens een mindmap van te maken had deze jongen een visuele samenvatting van de tekst. Zo kon hij de tekst veel beter onthouden, omdat hij de mindmap als "foto" kon oproepen en dan weer wist wat er stond.

          Vervoegingen werkwoorden frans, duits, engels

          • Door de uitgangen een andere kleur te geven, lukte het wel om de vervoegingen te onthouden. (Jongen van 12)

          Tellen in het frans tot 100

          • Op elke traptrede lag een blaadje met 1 un, 2 deux etc. Zo werd kleur, lopen en lezen gecombineerd, was leren leuk en het resultaat was dat het geheugen het vasthield.
          • Door over te schoppen met een voetbal en om de beurt een getal te zeggen werd bewegen gekoppeld aan onthouden. 

          Teksten lezen volwassen

          • Vrouw van 50 jaar leerde de mindmap maken en was verrast dat ze nu de teksten veel beter begreep en onthield.

          Tafels aanleren.

          • Meisje (10) kon geen tafels onthouden. Door een bepaalde manier van bewegen (lopen) te combineren met het opzeggen van de tafel (volgens een bepaalde opbouw) leerde ze de tafels wel. 

          Spelling

          • Jongen van 8 jaar had moeite met spelling. Weldra bleek dat het onthouden van spellingregels voor hem lastig was. Regels die soms in korte gedichtjes worden aangeboden zeiden hem niets. Ik bood de klanken visueel aan en in kleur. Daarnaast maakte ik gebruik van zijn sterke kant: woordjes laten zien (hij "kopieert" dat in zijn hoofd) en hij kon willekeurig de letters benoemen en zelfs feilloos het woordje van achteren naar voren spellen.

          Wij zijn niet zozeer anders,de rest is alleen hetzelfde.