hulpbijconcentratie.nl

Blog februari 2017

    Kans op dyslexie door leesmethode (2017).

      Blog december 2016

        Blog november 2016

          Een handenarbeid leraar is toch beelddenker?

          Een misvatting ontstaat snel.

          Zeker onder onze taaldenkers, die in de meerderheid zijn en het denken in beelden maar onzin vinden. Zij zien namelijk ook gewoon een boom in plaats van de "b", de "o", de "o", en de "m". Dus dat gedoe van in beelden denken en het zou ook nog niet eens wetenschappelijk bewezen zijn, boel shit! Een nieuwe hype! Ouders willen niet inzien, dat hun kind minder intelligent is, dus komen ze met dit excuus, waarom hun kind niet meekomt op school.

          Een beelddenker? Dat is natuurlijk de handenarbeid leraar. Hij ziet iets voor zich en kan dat met zijn handen namaken. Bijvoorbeeld een mooi standbeeld en hij maakt dat gewoon na van klei. Hoeft hij maar één keer gezien te hebben. Dus, hij is beelddenker. Of niet soms?

          Nee, dus!

          Mensen die voornamelijk in beelden denken (ze gebruiken ook taal, net zoals de taaldenker ook beelden gebruikt) verwerken hun informatie anders.

          Twee kenmerken domineren:

          • De andere wijze van omgaan met informatie, het maken van eigen beelden. Men hoort informatie en men maakt er in hun gedachten hun eigen plaatjes van om de informatie te begrijpen.
          • Het associatieve denken. Men ziet een plaatje in een lesboek, dat meteen een eigen verhaal oproept. En dan moet de beelddenker de tekst nog lezen! Die ook weer beelden oproept!

          Deze andere wijze van luisteren en lezen van informatie kan snel verwarrend zijn dus, dubbele beelden! Zo zitten de hersenen van de beelddenkers in elkaar.

          Wij zijn niet zozeer anders,de rest is alleen hetzelfde.