hulpbijconcentratie.nl

Blog februari 2017

    Kans op dyslexie door leesmethode (2017).

      Blog december 2016

        Blog november 2016

          Oorsprong beelddenken

          Bij de geboorte is ieder mens voor 100% een beelddenker. De rechter hersenhelft is dominant. Een baby kent woorden en zinnen nog niet. Hij ziet alleen maar beelden.

          Gaandeweg de ontwikkeling leren kinderen praten en worden klanken gekoppeld aan beelden.

          Vervolgens leer je op school dat “zon” niet alleen die gele bol hoog aan de hemel is, maar dat het uit losse letters  bestaat.

          Deze letters hebben een bepaalde vorm in een bepaalde volgorde: het ordeningsprincipe.

          In groep 3 vallen meestal de beelddenkers nog niet op.

          • De woordjes leren ze als een plaatje. Beelddenkers hebben immers een voorkeur voor het visuele. Dus als behalve die gele bol hoog aan de hemel ook “zon” is, prima, maken beelddenkers van die weg-met-bochten (z), het rondje (o) en het deurtje (n) een beeld en kunnen dat dan als weg-met-bochten(z), rondje(o), en het deurtje (n) reproduceren.

          In groep 4 wordt het lastiger.

          • Beelddenkers krijgen moeite met het ordeningsprincipe (eerst de z, dan de o en dan de n).
          • Luisteren gaat over in ontdekkend kijken, doordat ze verschillende beelden zien, die zowel visueel, auditief als zintuiglijk worden verwerkt. Zij denken associatief en zien situaties en gebeurtenissen voor zich. Als zij “zon” horen, zien ze de “zon” voor zich. En niet z o n.

          Het taaldenken komt nauwelijks op gang bij beelddenkers.

          Wij zijn niet zozeer anders,de rest is alleen hetzelfde.